Ofte stilte spørsmål
Sist oppdatert: 13. juli 2025
Finn svar på alle dine spørsmål om BP Finans sine tjenester, strategier og praktisk bruk av våre porteføljer.
Hurtignavigasjon
💫 Kom i gang
Hvordan anbefaler dere å bruke porteføljen?
Vi anbefaler at man samme kveld som oppdatering (eller så tidlig påfølgende dag som mulig), logger deg inn og ser på hvilke aksjer som anbefales kjøpt/solgt. Du må selv avgjøre om du ønsker å kjøpe/selge, men om du velger å kjøpe/selge, er det lurt å få lagt inn salgs/kjøps ordren relativt raskt.
Skal jeg kjøpe alle aksjene som er i porteføljen?
Det er selvsagt opp til deg selv og dine preferanser. Vår anbefaling er at dersom du ikke har aksjene fra før, så tar du måned for måned og kjøper/selger aksjene som porteføljen kjøper/selger, slik at du etter en stund har alle 13 aksjene.
Hvorfor får jeg ikke samme resultater som porteføljen når jeg følger rådet over?
Porteføljen vil da ha aksjer som har vært inne en stund, og som du ikke har. Dette kan selvsagt påvirke ytelsen en del. Eksempelvis ser vi at de aksjene som er i porteføljen per dags dato har gått 600%++ siden de kom inn, men likevel har hatt veldig høy avkastning enkelte måneder den siste tiden.
Hva om aksjen har steget/gått ned fra oppdateringen? Skal jeg fortsatt kjøpe?
Det er alltid din egen vurdering som avgjør. På generelt grunnlag mener vi at dersom du hadde tenkt å kjøpe/selge, kan du fortsatt gjøre det. Men er det snakk om betydelige endringer fra oppdatering og til kjøps/salgstidspunkt, kan du ta en nøyere vurdering (eksempelvis du hadde en travel uke og fikk ikke sjekket, og kursen var gått opp/ned med 20%).
Hva om den 20. er en helg/helligdag?
Porteføljen vil likevel bli oppdatert på samme tid, men den vil da bruke sist tilgjengelige sluttkurs, slik at når børsen åpner igjen neste handelsdag, er det samme kurser som ved oppdatering.
💰 Praktisk handel
Hvordan anbefaler dere at man legger kjøps/salgsordren?
Dette er igjen en personlig vurdering og smakssans. Det kommer også an på hva du har tid og mulighet til. Vi foretrekker å legge kjøpsordrene våre 3-5% lavere enn kursen oppgitt i porteføljen, sjekke aktivt og eventuelt justere ordren dersom kursen stiger. Ofte vil kursene svinge en del gjennom dagen, noe som kan gi muligheten for noen ekstra prosenter avkastning.
MERK: Dette kan også gå andre veien, altså at kursen bare øker og ender opp med å bli dyrere. Det er ingenting galt med å legge inn ordren til den kursen aksjen handles for, spesielt dersom du ikke har tid/mulighet/interesse til å aktivt følge med og justere.
Hvilke meglere/banker anbefaler dere?
Vi har ikke rabatter eller samarbeidsavtaler med noen meglere. Vi bruker selv Nordnet og har gode erfaringer med dem, men du står fritt til å velge den megleren som passer deg best. Det viktigste er at du har tilgang til både norske og amerikanske aksjer (avhengig av hvilken pakke du velger).
Hva koster det å handle aksjer månedlig, og spiser ikke dette opp gevinsten?
Det er avhengig av flere ting, som type konto man har hos megler (her anbefaler vi å se på ulike alternativer - Nordnet har for eksempel flere ulike typer konto med ulik kurtasje). Det er mange muligheter til å få ned transaksjonsutgiftene sine en del.
En annen faktor er hvor mye du investerer for. Dersom du kjøper en aksje for 100 kr og betaler 50 kr i kurtasje, må du ha 50% avkastning for å være i null. Så for at ikke kurtasjen skal spise opp avkastningen din, anbefaler vi at enkelt transaksjoner er på minimum 7.500 kr (helst 10.000-20.000 kr+).
I løpet av et år om man følger vår strategi har man gjerne ett snitt på 5 transaksjoner i måneden. Med en kurtasje på 29-69 kr blir det mellom 1.740-4.140 kr i året.
Hvordan håndterer jeg skattemessige konsekvenser av månedlig kjøp/salg?
I Norge går det automatisk rapportering fra megler og til skattemyndigheter for privatpersoner, slik at det på selvangivelsen din vil være utfylt med kjøp/salg og skattemessige konsekvenser. Vi anbefaler alltid å kontrollere at det stemmer.
Vi anbefaler også alle å bruke aksjesparekonto (ASK) - og å sette seg inn i betingelsene for denne for å optimalisere skatt. Merk at det ikke er mulig å handle alle aksjer fra den amerikanske porteføljen i ASK.
Kan jeg bruke denne strategien i aksjesparekonto (ASK)?
Norsk portefølje: Ja, alle norske aksjer kan handles i ASK.
Amerikansk portefølje: Nei, det er ikke mulig å handle alle aksjer fra den amerikanske porteføljen i ASK grunnet regelverket for aksjesparekonto.
Vi anbefaler at du sjekker med din megler hvilke kontotyper som passer best for din situasjon.
🎯 Strategi og risiko
Hvorfor har dere maks kapasitet på antall kunder?
Dette er ett grep vi har valgt av flere grunner:
- Kontrollert vekst: Vi ønsker ikke å gape over for mye i oppstartsfasen, men heller å satse på en rolig, kontrollert og organisk vekst - slik at vi for eksempel vet at vi har kapasitet til å følge opp kunder og tilbudet vårt på en god måte.
- Beskyttelse av strategien: Dersom mange nok/for mange får tilgang til den samme informasjonen/strategien, kan det føre til at effektiviteten og dermed avkastningen avtar eller faller bort. Satt på spissen: Hvis vi har 200 kunder og alle deler strategien med 1-3 venner, ender i verste fall alle sammen opp med å få mye lavere avkastning.
Hvordan vet dere hvilke aksjer som vil stige og at strategien vil fungere også i fremtiden?
Dette vet vi selvsagt ikke helt sikkert, og det er heller ingen garanti for at den vil fortsette å prestere like godt. Vi ser ofte at det kommer aksjer inn, og som går ut igjen i løpet av noen måneder - noen ganger også med tap. Strategien treffer ikke 100% av gangene, noe som er viktig å være klar over.
Vi har valgt ut en del ulike faktorer, og vi har flere automatiserte skript/algoritmer som hver måned foretar en del beregninger/kalkulasjoner. Til slutt blir alt dette lagt sammen og gi en totalverdi. På bakgrunn av det vil den definere de 13 aksjene som, ifølge våre forhåndsdefinerte faktorer, har høyest sannsynlighet for å stige i verdi den neste måneden.
Vi har ingen garanti for at dette vil fortsette å fungere, men det har fungert i flere markeder over lang tid (også de siste månedene), og vi ser ingen tegn til eller grunn til at det ikke skal fortsette.
Jeg har fulgt strategien i noen måneder, og jeg har ikke tjent penger?
Som det påpekes i svaret over, så treffer ikke strategien 100% av gangene. Ofte vil den anbefale at en aksje kjøpes i en måned, også forsvinner den ut igjen neste måned eller månedene etter der. Typisk med +/- 5-10% avkastning. Det vi imidlertid også ser, er at den stort sett er god på å kvitte seg med tapere raskt, og å beholde vinnende aksjer lenge.
Hva betyr dette for deg? Hvis du følger algoritmens anbefalinger, vil du over tid ha en del aksjer som kommer inn og går ut, enten med lav avkastning eller til og med negativ avkastning. Som regel vil i så tilfellet tapene være relativt små. Historisk sett har det også kommet en del vinnende aksjer inn i porteføljen, og de har ofte blitt værende og steget med opptil 1000% før de forsvinner ut igjen (ikke vanlig med så høy avkastning!).
I klartekst: Vi vet ikke med sikkerhet hvilke aksjer som vil stige 300%, hvilke som vil falle 5%, når de kommer eller hvor ofte de kommer på forhånd. Det vi vet er at alle aksjene som kommer inn, er utvalgt på nøyaktig samme måte og oppfyller alle de samme kravene. Tålmodighet er nøkkelen.
Må jeg forstå alle selskapene i porteføljen, eller kan jeg følge anbefalingene?
Dette er opp til hver enkelt å vurdere. Du bør aldri stole blindt på noe/noen når det kommer til investeringer - alltid gjør dine egne vurderinger. I hvilken grad og hvor nøye du må sette deg inn i hver enkelt er imidlertid opp til deg selv.
Det du kan stole på er at det allerede før kalkulasjoner/beregninger starter, har vi innført en del betingelser for å kunne bli vurdert, slik at alle selskaper som potensielt kan havne i porteføljen har høyt handelsvolum og høy markedsverdi - det er i utgangspunktet altså store og solide selskaper.
Du kan også stole på at beregningene er helt like fra måned til måned, automatisert og uten menneskelig innblanding. Det betyr at alle aksjer som ender opp i porteføljen i utgangspunktet oppfyller en rekke krav og betingelser, ment for å trygge deg.
Kan jeg skalere opp/ned investeringsbeløpet basert på porteføljens utvikling?
Du kan selvfølgelig regulere dine investeringer nøyaktig som du selv ønsker. Vi anbefaler at man finner ett fast beløp (for eksempel 10.000 kr++), og kjøper for samme sum hver gang man kjøper en aksje.
Hvorfor anbefaler vi dette? Det er helt umulig å forutsi hvordan porteføljen og enkelt aksjer vil prestere, men historisk har også i dårlige perioder enkeltaksjer gjort det bra. Det å redusere investeringsbeløpet på noen/alle aksjer, og potensielt samtidig som en aksje virkelig går bra, vil dermed kunne påvirke din avkastning.
Eksempel: Tidligere i år (2025) var det en dupp i markedet, og porteføljen vår hadde påfølgende måned en avkastning på 27%. Hvis man justerer ned i dårlige perioder, er dette noe man for eksempel kan risikere å gå glipp av.
Viktig: Man bør aldri investere for mer enn man har råd til å tape. Historisk er det ofte i dårlige tider, at de gode mulighetene dukker opp. Det er ikke vår anbefaling å regulere på denne måten - men det er også noe hver enkelt person må vurdere og styre selv ut fra deres livssituasjon og hva som føles rett for dem.
⚙️ Tekniske spørsmål
Hva skjer med mine aksjer hvis BP Finans legger ned eller endrer strategi?
Du har alltid fullstendig kontroll på dine aksjer gjennom din megler/bank. BP Finans har aldri tilgang til dine aksjer.
Uansett hva som skjer med BP Finans som selskap, er dine investeringer trygge i din egen konto hos din valgte megler eller bank. Du eier aksjene selv og kan til enhver tid handle dem som du ønsker.
Hva skjer hvis en aksje blir strøket fra børs eller får handelsstans?
Veldig bra spørsmål! Akkurat dette vil algoritmen håndtere helt fint. Men det har i løpet av perioden vi har testet løsningen oppstått en rekke ekstraordinære og uforutsette hendelser, som ved enkelte anledninger har ført til at porteføljen ikke har blitt oppdatert til vanlig tid.
Ved de aller fleste tilfeller har det handlet om små justeringer i koden og at vi manuelt må trigge koden til å kjøre på nytt, slik at oppdateringen bare har blitt forsinket med 30-60 minutter. I disse tilfellene har vi også lagt inn løsninger for å håndtere tilsvarende utfordringer i fremtiden.
Kompensasjon ved forsinkelser:
- 60+ minutter forsinket: 10% rabatt på neste måneds medlemsavgift
- 3+ timer forsinket: 25% rabatt på neste måneds medlemsavgift
- Til neste børsdag: 50% rabatt på neste måneds medlemsavgift
- Ved alle forsinkelser: Rett til kostnadsfri oppsigelse og refusjon for inneværende måned
Vi sender alltid ut mail umiddelbart når vi oppdager problemer, med informasjon om hva som skjer og når det forventes løst.
Hvorfor ikke automatisk handel gjennom API i stedet for manuelle ordre?
Kanskje en gang i fremtiden. Per nå er vi ett lite selskap i oppstartsfasen, og ved å tilby slike løsninger vil det medføre en rekke veldig kompliserende faktorer i forhold til teknologi og forvaltningslovgivning.
Vi tror også at det er en faktor som kan skape trygghet og tillit hos våre kunder, at de til enhver tid har full kontroll på sine egne penger og investeringer.
🚀 Fremtidige tjenester
Har dere planer om andre markeder (Europa, Asia) eller andre porteføljestørrelser?
Vi har planer om å teste strategien også på andre markeder og sammensetninger av aksjer, og dersom den også fungerer der, vil vi nok med tiden tilby flere porteføljer. I så tilfelle vil alle eksisterende kunder få gratis tilgang til disse.
Vi har også planer om å teste ut en del teorier som vi håper og tror kan ytterligere forbedre våre algoritmers prestasjoner. Vi er veldig glad i optimalisering, og vil forsøke å forbedre løsningene. Dette vil eventuelt også eksisterende kunder få gratis tilgang til.
Viktig å merke seg: Det er imidlertid helt umulig å si om det vil fungere slik som vi tror det kan. Tiden vil vise.
💬 Finner du ikke det du lurer på?
Vi oppdaterer denne FAQ-en jevnlig basert på spørsmål vi får fra kunder. Hvis du ikke finner svar på det du lurer på, send oss gjerne en melding!
Send inn forslag til spørsmål som burde vært her:
Du kan også sende direkte e-post til kundeservice@bp-finans.no
Om denne FAQ-en
Denne siden oppdateres jevnlig basert på spørsmål vi mottar fra kunder. Alle svar er basert på våre nåværende tjenester og kan endres etter hvert som vi utvikler nye løsninger.
Sist oppdatert: 13. juli 2025
Neste planlagte gjennomgang: August 2025